اصفهانيان: داوران ما حرفه‌اي نيستند
ورزش
شنبه 31 فروردين 1392برچسب:, :: 9:31 :: نويسنده : مهدی فرخانی

 

رييس کميته داوران فدراسيون فوتبال با انتقاد از وضعيت شغلي داوران گفت: فوتبال ما حرفه‌اي است اما داوران ما حرفه‌اي نيستند. اميدوارم روزي برسد که داوران هم حرفه‌اي باشند.

فريدون اصفهانيان در گفت‌وگو با ايسنا، درباره وضعيت داوري‌هاي فوتبال ايران اظهار کرد: متاسفانه با وجود حرفه‌اي بودن فوتبال در ايران، داوران ما تصور حرفه‌اي ندارند. اميدوارم روزي برسد که داوران هم حرفه‌اي باشند تا شاهد عملکرد بهتري از ايشان باشيم.

وي در توضيح اين حرف خود گفت: داوران براي حرفه‌اي شدن به وجود اسپانسر نياز دارند. همانطور که تيم‌ها اسپانسر دارند، داوران براي حرفه‌اي شدن به وجود اسپانسر نياز دارند. همانطور که تيم‌ها اسپانسر دارند، داوران هم بايد بتوانند از اين امکان استفاده کنند. اکنون داوران ما در مشاغل مختلف مشغول هستند و در کنار کار خود داوري مي‌کنند. اگر آنها حرفه‌اي باشند و حقوق ماهانه داشته باشند، ديگر همه تمرکز خود را روي قضاوت مي‌گذارند و عملکرد بهتري خواهند داشت.

اصفهانيان همچنين گفت: مدت‌هاست که در نامه‌اي از فدارسيون خواسته‌ايم، حقوق داوران را افزايش دهد اما فدراسيون توان اين کار را ندارد، چون اسپانسري که بايد باشد، در کار نيست.

وي در پاسخ به اين سوال که چرا بخشي از مبلغ ورودي باشگاه‌ها به ليگ برتر به داوران اختصاص پيدا نمي‌کند، گفت: اين طرح از خيلي وقت پيش مطرح شده بود. يادم هست زماني که خودم هنوز قضاوت مي‌کردم، اين مساله مطرح شده بود. در يکي از بازي‌ها، يک بازيکن بزرگ فوتبال گفت با اين داوري‌ها مي‌خواهند پولشان را هم ما بدهيم!

رييس کميته داوران فدراسيون فوتبال در ادامه گفت: بهتر است داوران روي کار خود تمرکز کنند و به حاشيه‌ها نپردازند. همچنين بازيکنان، مربيان و مديران باشگاه‌ها هم به تيم خود بپردازند. نبايد در صحبت‌هاي پيش از بازي درباره داوري‌ها بيش از حد صحبت شود.

وي افزود: داوران، پليس ميدان مسابقه هستند. هر تصميمي که گرفته مي‌شود، از سوي داوران گرفته مي‌شود. گاهي تصميمي گرفته مي‌شود و داور آن را در گزارش خود مي‌نويسد و پيگيري مي‌کند که بداند به چه نتيجه‌اي مي‌رسد. داوران بايد بدانند که بايد وظيفه خود را انجام دهند. پليس اگر بتواند کسي را تنبيه کند، اين کار را مي‌کند. در غيراين صورت پرونده را به مقام‌هاي قضايي ارجاع مي‌دهد و ديگر کاري ندارد که چه پيش مي‌آيد. وقتي داور در گزارش خود مطلبي را مي‌آورد و به کميته انضباطي ارجاع مي‌دهد، ديگر به او مربوط نيست که چه مي‌شود.

وي ادامه داد: داوران نبايد به مسائلي کار داشته باشند که متولي‌اش فرد يا ارگان ديگري است. مثلا حفظ امنيت بازي بر عهده ارگان ديگري جز داوران است. مثلا داور اگر مي‌خواهد بازي را تعطيل کند، بايد به دليلي اين کار را انجام دهد که همه جا مرسوم است. حتي اين که داور بايد در آن هنگام خود را نيز آناليز کند که چه کرده است. تمام هزينه‌ها و صحبت‌هاي پيش از هر بازي در طول 90 يا 120 دقيقه آن بازي نتيجه مي‌دهد. اگر داور درست و باصلابت کار کند، هم تيم‌ها و هم خودش به نتيجه مي‌رسند و در غير اين صورت همه تلاش‌ها و هزينه‌ها به هدر مي‌رود.

اصفهانيان در ادامه با اشاره به دو هفته پاياني ليگ برتر فوتبال گفت: رسانه‌ها بايد براي بهتر برگزار شدن بازي‌ها و کم شدن حساسيت و استرس و حاشيه آنها کمک کنند. بازيکنان و مربيان بايد داوران را در کنار و همکار خود بدانند و زمينه‌ساز مسائل متهم نشوند. رسانه‌ها در اين زمينه مي‌توانند خيلي نقش داشته باشند.

رييس کميته داوران فدراسيون فوتبال در ادامه به غيبت محسن ترکي در ديدارهاي ليگ برتر اشاره کرد و گفت: کسي را نه مي‌توانيم به قضاوت مجبور کنيم و نه کسي را مي‌توانيم کنار بگذاريم، مگر اين‌که خداي نکرده مشکلي داشته باشد. هر کس به وظيفه خود عمل مي‌کند. درست است که داوران براي رسيدن به سطح خيلي زحمت کشيده و هزينه‌ کرده‌اند اما کشور هم برايشان هزينه‌هاي زيادي کرده و آنها نمي‌توانند ناگهان بگويند که ديگر نمي‌خواهند قضاوت کنند.

وي افزود: اگر آن‌طور که حسين عسگري به من گفت، ترکي مصدوم باشد، اميدوارم مشکلش هرچه زودتر حل شود تا به قضاوت آسيايي‌اش برسد. نکته مهم اين است که داوران نبايد وارد حاشيه شوند، چون با اين کار براي خود و کميته مشکل ايجاد مي‌کنند. اين را نيز بايد بدانند که در طول سال‌هاي گذشته داوران زيادي رفته‌اند و افراد ديگري جايشان را پر کرده‌اند.

اصفهانيان در ادامه گفت: اميدوارم آنهايي که مي‌توانند به جامعه فوتبال کمک کنند، از بازيکن و مربي گرفته تا مديرعامل و داوران دست به دست هم دهند تا دو هفته پاياني ليگ برتر به خوبي تمام شود. هميشه به داوران گفته‌ام که آبروي فوتبال هستند. اگر داوران باصلابت و انرژي کار کنند و در بازي از همه داشته‌هايشان بهره ببرند، آبروي فوتبال حفظ مي‌شود.

رييس کميته داوران فدراسيون فوتبال همچنين به شکايت باشگاه سپاهان از سعيد مظفري‌زاده به دليل قضات ديدار استقلال - سپاهان در هفته سي‌ودوم ليگ برتر اشاره کرد و افزود: حق مسلم هر باشگاهي است که از عملکرد يک داور ناراضي باشد و از او به فدراسيون شکايت کند اما اين امر به معناي آن نيست که عملکرد آن داور شائبه‌دار بوده است. مطمئنا داور مي‌خواهد بازي را خوب قضاوت کند و در کارش بهترين باشد اگر هم اشتباهي رخ مي‌دهد، در همه دنيا وجود دارد و داوران ما از اشتباه مصون نيستند.

وي افزود: ما به همه تيم‌هايي که در فوتبال زحمت مي‌کشند، اهميت مي‌دهيم و اعتراض‌شان را بررسي مي‌کنيم. عملکرد تيم داوري بازي استقلال و سپاهان را هم نه به خاطر اعتراض سپاهاني‌ها که به دليل روند طبيعي کار آناليز مي‌کنيم. قضاوت آن بازي کار سختي بود و به همين دليل از داوران باتجربه استفاده کرديم. عملکرد تيم داوري نقاط مثبت و نقاط منفي داشت ولي اين‌طور نبود که بگوييم مشکل حادي وجود داشته است. البته داوران هم بايد حواس‌شان را بيشتر جمع کنند چون بازي‌هاي پاياني ليگ خيلي ارزش دارند. وقتي به يک تيم داوري اعتماد مي‌شود، انتظار مي‌رود که اين اعتماد را به خوبي پاسخ دهد.

اصفهانيان در ادامه خاطرنشان کرد: داوران ما به خوبي مي‌دانند که حساسيت بازي‌هاي آخر فصل چقدر زياد است. از همه بازيکنان، مربيان و دست‌اندرکاران تيم‌ها مي‌خواهم که با صحبت‌هاي خود پيش از بازي‌ها مساله داوري را برجسته نکنند. ما هم تلاش مي‌کنيم که در اين مدت داوران را از نظر روحي و رواني آماده کنيم. به هرحال حساسيت بالاي بازي‌ها نبايد روي عملکرد داوران اثرگذار باشد.

وي در پايان گفت: همه جا از اين صحبت مي‌شود که کميته داوران چه مي‌کند و وظيفه دپارتمان چيست؟ کار کميته سياستگذاري است و دپارتمان اين سياست‌ها را اجرايي مي‌کند. اعضاي دپارتمان موظف هستند که در روز هشت ساعت سرکار حاضر باشند. با اين حال همه مسائل زيرنظر کميته است و دپارتمان حتي بدون نظر ما نمي‌تواند ابلاغ يک بازي را براي داور بفرستد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها


ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 39
بازدید ماه : 185
بازدید کل : 287304
تعداد مطالب : 54
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1